TOPlist

Napsal: Islanzadí de Eamë | Kategorie: Pravidla a registrace
Dne: 02.04.2020 03:04:00 FB



Základy hraní RPG

 

Co to je RPG?

 

Co vlastně znamená zkratka rpg? Z anglického role-playing game to v překladu znamená hra na hrdiny (hraní si na nějakou roli). Každá hra, ve které hraješ za nějaký charakter je rpg (příkladem může být nějaká počítačová hra typu Skyrim nebo World of Warcraft, kde hraješ za nějaký charakter, který ovládáš pomocí klávesnice a prožíváš jeho dobrodružství). Mezi rolové hry patří živé akční hraní (larpy), masová multiplayerová hra (mmorpg), nebo mimo jiné i dračí doupě (DnD).

 

Textové rpg funguje na podobném principu - ovládáš hrdinu - charakter pomocí klávesnice. Jak ale název napovídá, klávesnici potřebuješ podstatně více - všechno co děláš vyjadřuješ prostřednictvím textu. Pohyb tvého hrdiny se tak neskládá ze zmáčknutí kurzorové klávesy, ale z napsání věty "jde směrem doprava".

 

Když to shrneme, dá se říci, že tvoříš psaný příběh na pokračování, který je ovlivněným tvým spoluhráčem na druhé sraně monitoru. 

 

Aby se v těchto kvantech textů dalo vyznat, má celá hra určitá stylistická pravidla, která je třeba dodržovat. Tato pravidla se liší od standardních stylistických pravidel českého jazyka tím, že jasně oddělují, co je přímá řeč, co je myšlenka a co je akce. Kvůli krátkosti příspěvků se upustilo od uvozovek v přímě řeči a akce bývají ohraničeny hvězdičkou. Ale neboj se, to všechno ti níže vysvětlíme. Tohle bylo jen pro úvod. Popojedeme dál.

 

Jak se hraje textové RPG

 

Abys pochopil, jak se rpg hraje, rozdělme si teď přesně pojmy. Tvoje postava mluví, myslí si a koná. To, co tvoje postava řekne nahlas, piš jako normální text. To, co tvoje postava v tuto chvíli udělala, nebo se chystá udělat, piš mezi hvězdičky. Máš hned tři možnosti, jak můžeš za postavu psát:

  1. V třetí osobě přítomného času. (*pozdraví*)
  2. V první osobě přítomného času. (*pozdravím*)
  3. V třetí osobě minulého času. (*pozdravila*)

Z těchto možností je nejčastěji užívaný první, nejméně poslední. Vol tedy moudře, jak se ti bude hrát nejlépe.

 

Příklad:

  1. Zdravím! *Pozdraví, posadí se na zem a sleduje, co se ve městě děje zajímavého.*
  2. Zdravím! *Pozdravím, posadím se na zem a sleduji, co se ve městě děje zajímavého.*
  3. Zdravím! *Pozdravila, posadila se na zem a sledovala, co se ve městě dělo zajímavého.*


Tvoje postava je postava, která by klidně mohla žít, proto světe div se - má i svoje vlastní myšlenky. Těmito myšlenkami může tvoje postava komunikovat s draky, nebo jen poznamenat něco, na co nikdo nemůže ragovat. Tvoje myšlenky patří jen tobě. Vepisuj je do kulatých závorek tak, aby každý poznal, že se jedná o myšlenku.


Příklad:


(To je ale osel...) *Pomyslí si, ale navenek na sobě nedá nic znát. Zvedne oči k drakovi, který postává vedle.* (Nemyslel jsem tebe, vznešený draku!)

 

Žijeme ve světě, kde myšlenková komunikace je téměř na denním pořádku, proto mi dovol seznámit tě s myšlenkovými bariérami. Myšlenkové bariéry jsou pomyslné hranice toho, kdo může tvoje myšlenky slyšet. Pokud komunikuješ s drakem, tvoje myšlenková bariéra bude slabá. Pokud si chceš svoje myšlenky nechat pro sebe, tvoje myšlenková bariéra bude naopak silná. Toto je velice důležité ve chvíli, kdy potkáš nějakého čaroděje a ten se pokusí číst ti myšlenky.

 

Příklad:


(Jsi samozřejmě krásná, dračice,) *usměje se na ni, přesto ale v koutku jeho mysli hlodá pochybnost.* (Nebyla ta druhá dračice hezčí?) *raději si v mysli postaví bariéru, nechce dračici urazit. To by totiž taky mohl skončit s ukousnutou hlavou.*

 

A někdy se také stane, že dotyčná hraje, ale není online na žádné sociální síti, ani na Alagaesii není přihlášená. Pokud není jiného zbytí, užij na mimoherní text dvě lomítka. Tento neherní text pro větší přehlednost odřádkuj.

Příklad:

 

Samozřejmě, já mám spoustu přátel... *odpoví, přesto se však musí mírně začervenat nad troufalostí, kterou dnes Arya oplývá. Zdá se jí, že se celý svět snad musel zbláznit.*

//Aryo, pojď prosím na skype. :-)

 

Tyto lomítka ale nejsou řešením všeho. Pokud například potřebuješ opustit hru, protože jsi unavený, nebo tě někdo vyhání od počítače, zahrej to!

 

Příklad:

 

Panečku, už je velice pozdě. Mám ještě nějakou práci. Omlouvám se, Beriku, ale musím opustit tvou ctěnou společnost. Atra esterní ono theuldin, *pozdraví a odejde pryč z Hlavního sálu.*

 

A teď si poslechni jedno důežité upozornění. Rozhodně nejsme hra, která by sloužila k navazování známostí ve stylu virtuálního sexu. Na to máš jiné stránky, které jsou plné obsahu přístupného od 18ti let. Tady u nás je to nanejvýš nevhodné, mimo téma, urážející jakoukoli dobrou hru, kterou si tu můžeš přečíst. Jelikož se ale může stát, že si tu tvoje postava najde partnera/ku a váš vztah se dostane do této fáze, dbejte na to, aby se akt odehrál ideálně v soukromých herních knihách a především používejte cenzuru! Nikdo, opravdu nikdo nestojí o to, aby se v Ellesméře elfka a elf oddávali pohlavnímu styku, zatímco jiní by si tam rádi zahráli. Každý takový akt se dá pěkně opsat, aby z něj nebylo nic explicitně zřejmě, nebo prostě napiště doslova *cenzura*.

 

No a konečně mi dovol seznámit tě s něčím, čemu se říká Křišťálová stěna. Je to stěna, která stojí mezi životem postavy a tvým reálným životem. To znamená, že tvoje postava by neměla být ovlivňována tvým zdravotním, nebo duševním stavem, stejně jako tím, co ty děláš. Tedy jinak řečeno, pokud ty sis zlomil nohu, tvoje postava je stále v pořádku. Nebo pokud tvojí postavě zemře drak, můžeš mít v realitě sice dobrou náladu, ale tvoje postava je smutná. Kříšťálová stěna platí i na vševidoucnost - Pokud se tvoje postava opaluje u jezera Leona, ty rozhodně nevíš, že tvůj přítel bojuje s Urgalem. A stejně tak to platí na osobní informace postav. Ty rozhodně nemůžeš vědět, že postava, kterou jsi teď potkal v Cerise, měla krušné dětství a před týdnem jí zemřel poník.
 
Příklad:


*Jen tak si vykračuje, pouští Hadarak. Všiml si, že v Poříčí se strhnul boj a tak začne hlasitě povzbuzovat. Ani si nevšimne, že ho pozoruje dívka.* Jé, ahoj! Ty jsi Jenna, že? Je mi líto, že tvoje matka zemřela a že se ti před měsícem ztratil poník. Ale neboj se, vím, že tvůj poník je v Dras Leoně. Doprovodím tě tam!

 

To by se Jenna asi pořádně divila. Nezapomeň taky na faktické vzdálenosti. Pokud hraješ v zmíněné poušti Hadarak, rozhodně se nemůžeš ze vteřiny na vteřinu teleportovat do Du Weldenvarden. Ke svým hrám používej mapu. Hledej hráče, kteří mají postavu ve stejné lokalitě. V realitě taky nebudeš chodit po Brně a za hodinu se promenádovat v Praze. Všechno má svůj čas a to i za cenu, že nebudeš moci s někým hrát.

(Článek o vzdálenostech najdeš zde.)

 

Příklad:

 

A: Má někdo čas na hru v Surdě?

B: Bohužel, zrovna jsem v Ellesméře.

C: Ale já jsem v Surdě!

 

Dál se seznam s pojmem "Metagaming". Tohle by se pro tebe odteď mělo stát sprostým slovem, jedná se totiž o Ovliňování cizí postavy. hraj jen za svoji postavu, nech spoluhráče reagovat sama za sebe. V praxi to znamená, že když tvoje postava na Lableise vybafne tak, aby se lekl, Lableis se vůbec leknout nemusí.

 

Příklad: 

 

*Jak tak jde pouští, když tu najednou jeho společník zakopne a spadne. Přijde mu to legrační a tak se začne smát.*

 

A teď mi dovol představit ti jednu významnou osobu. Jmenuje se Marry Sue a její společník je Garry Hue. Že jsi o nich ještě neslyšel? Inu, to hned napravíme. Marry Sue poznáš hned a všude. Je totiž naprosto dokonalá. Přežije každou nehodu, nedokážeš ji zranit a ona je přitom samozřejmě krásná, odvážná a milovaná - jednoduše dokonalá. Prostě prototyp takové normální bohyně. Gary Hue je pak výraz, kterými se označují mužské postavy tohoto typu. Dej si pozor, abys nehrál sám jako Marry Sue, to by tě tvoji spoluhráči moc rádi neměli. I v normálním životě má každý svoje klady, svoje zápory a svoje omezení. Máš potřebu pít, jíst, chodit na toaletu. Tudíž, když tvoje postava už týden nejedla, pravděpodobně při nejbližším souboji prohraje. Proč? Protože je oslabená od nedostatku potravy.

 

 
Příklad:

 

*Je zrovna na lovu v Dračích horách, když tu najednou zahlédne ty 3 ra'zaky, kteří tasí meče. Ačkoli už tři dny nepila, nepociťuje nijak velkou potřebu napít se a tak raději tasí i svůj meč a rozběhne se proti nim. Začne přitom hlasitě řvát, aby ra'zaci byli mírně zmatení. Přiběhne k nim a jediným mocným sekem utne dvěma ra'zakům hlavy. Přijde k tomu třetímu, ale ten jí jen plivne k nohám a uteče strachy. Ona se raději posadí na zem, kde začne svůj meč čistit od ra'začí krve, zatímco vzpomíná na matku, kterou zabili urgalové. Ten ra'zak není objektem její pomsty. Ale urgaly vyvraždí všechny, to už si slíbila jako dítě!*

 

Teď, když znáš tyto tři nepřátele, pojď. Seznámím tě s tím největším. Jmenuje se "Krátký příspěvek"! Že to nezní tak hrůzostrašně? To je jenom kamufláž. Věř mi, není horšího spoluhráče než toho, který neumí napsat dlouhý příspěvek. A přitom to ani není těžké. Zakomponuj do příspěvku počasí, svoje myšlenky, okolí! Pracuj s informacemi, které máš a uvidíš, že to může být zábava!

 

Lépe bude hra vypadat, pokud kromě diskutování budete popisovat i co vaše postava dělá, co cítí, nad čím přemýšlí. Zkuste vytvářet epické příběhy ne jenom diskuze mezi postavami. Nemějte obavy z delších příspěvků. Ba naopak, mějte panickou hrůzu z příspěvků krátkých. vše se dá rozepsat.

 

Příklad:

 

  • *Nakráčí si to do Ellesméry.* Zdravím! *Pozdraví.*

 

  • (Už se musím blížit k Ellesméře, cítím přítomnost živých bytostí!) *Pomyslí si radostně a zrychlí tempo. Dnes má opravdu dobrou náladu, protože se po ěnkolika dnech najedl a dokonce v lese našel pramen, ve kterém si doplnil zásoby vody.* (Slyšel jsem, že královna je krásná žena. Zajímalo by mě, co je na tom pravdy...) *zauvažuje si, ale na pravdu si bude muset ještě nějakou chvíli počkat. Na hranicích ho totiž zastavili strážci* Zdravím Vás pánové! *začne rozhovor s krásnými a brzy je konečně vpuštěn do hlavního elfského města. Hned na okraji se mu zastaví dech nad krásou elfských obydlí. A pokud mu elfští muži přišli krásní, stydí se za svůj výrok, protože elfské ženy mu dech doslova vyrazily. Po chvíli dojde až na náměstí, kde se rozhlédne. Bezradně přijde k jedné elfce, která stojí poblíž.* Zdravím sličná elfko. Smím se zeptat, kudy k zámku Tialdarí? *Zeptá se a přitom se snaží neomdlít nad její krásou, která se nad ním tyčí ve výšce. Snad i ta nejmenší elfka je vyšší, jak on sám.*

 

Který příspěvek se ti líbí víc? A na který se ti bude lépe reagovat? Věř mi, že jakmile se dostaneš do hry, ten delší příspěvek ti bude připadat chudý a krátký. Vždyť je úžasné, kolik informací můžeš zpracovat. Pokud ještě žádné informace neznáš, doporučuji ti pročíst si nějaké knihy v knihovně, nebo začít herně sbírat zkušenosti.

 

Tudíž, abych shrnula celé tohle povídání, snažně tě prosím, vyvaruj se výše zmíněným chybám a uvidíš, že hra bude daleko zábavnější, než kdybys byl všemocný. Uvidíš, že ke svojí postavě brzy citově přilneš a budeš s ní sdílet všechny starosti i radosti jejího života. Co se základů týče, bylo by to nejspíš všechno, nicméně časem poznáš, jaké jsou hranice herního příspěvku a že toto není zdaleka vše, co ti naše textové rpg nabízí. 

 

Teď už si ale upaluj přečíst pravidla, ať víš, kde jsou hranice toho, co se smí, a co ne a kdoví...

 

Třeba příštím hrdinou dne budeš zrovna ty!

 

REGISTRACE

 


- Autor webu: Správce říše - Autor skinu: Správce říše