TOPlist

Napsal: Sedrik I. Weler | Kategorie: Pravidla a registrace
Dne: 26.06.2015 21:30:02 FB



Dovednosti

 

Každá živá bytost, kterou potkáte, oplývá univerzálním mixem vlastností, schopností a dovedností, které ji buď byly dány, nebo se je naučila. Mnohokrát se stane, že spolu Vaše postavy přijdou do konfrontace a Vy si nebudete jistí, jak na tom Vaše postavy jsou. Abyste se mohli snáze orientovat, byla pro Vás připravena jednoduchá orientační tabulka. Tak vzhůru do toho.

 

Popis systému, dovednosti a bodování

Základem systému je jednoduchá stupnice od 0 do 7. Na této škále se v jednotlivých celých bodech pokusíme popsat jednotlivé stupně dovedností, které charakterizují, co daná postava umí. Každý stupeň s sebou nese nové výhody, nové znalosti a dovednosti. Čím vyšší je stupeň, tím lepší jsou znalosti, či schopnosti postavy v daném oboru.

 

Číslo stupně

Popis dovedností

Přibližné rozdělení

0

Postava je podprůměrná, nebo vlastností neoplývá.

Novic

1

Postava je v atributu průměrná, nevyčnívá z davu.

2

Postava je nadprůměrná, lehce vyčnívá z davu. Dobrý rybář, nadějný učeň, vycvičený branec.

Učeň

3

Postava ve schopnosti vyniká. Adept na středověký turnaj, spolehlivý lovec, zkušený stopař. Úroveň profesionálních vojáků, tzv. jádro armády.

Starší

4

Postava patří mezi nejlepší ve svém oboru, co se okolí týče. Vítěz městských turnajů, vyhlášený hostinský, kvalitní zbrojíř. Postava je známa v místě, kde žije. Průměrná úroveň královských stráží a osobních gardistů.

5

Postava je nejlepší v celém regionu. Zvládá učit ostatní postavy a je ve společnosti velmi vážená. Cechovní mistři, bohatí kupci, šermířští mistři, učenci. Postava je všeobecně známá a lidé z oboru ji znají i napříč zemí.

Mistr

6

Postava ovládá jedny z nejtěžších technik, či oplývá neuvěřitelnou tělesnou kondicí. Vítěz všech turnajů. Jsou to ti nejlepší z nejlepších, živoucí legendy. Toto je úroveň starších dračích jezdců.

Velmistr

7

Galbatorix. Protože i ego se musí něčím živit.

Nevlezeš se do tabulky!

 

Slovní ohodnocení jednotlivých úrovní

 

Abyste se lépe orientovali při bodování postavy, rozepsali jsme pro lepší představu jednotlivé úrovně systému. Je důležité, abyste svou postavu nepřeceňovali a všechna čísla, které zde napíšete, měli patřičně ospravedlněna v historii postavy, která je právě k tomu určena. Bodování je taktéž pro všechny rasy stejné. Neexistuje tedy nic jako elfská 2/7, která je lepší než lidská 4/7.

 

0/7 – Zkrátka nic. Máte meč, ale neumíte s ním zacházet, pouze jej máte, třeba jako symbol. Tato úroveň se prakticky nepoužívá.

 

1/7 – Jste průměrní, ani horší, ani lepší. Tato úroveň odpovídá stavu, kdy se Vaše postava začne něčemu učit. Dejme tomu, prvních pár měsíců. Pokud hodnotíte schopnost, jako je třeba výdrž a síla, nevyčníte z davu a zvládnete akorát to, co zvládne každý pobuda kolem Vás.

 

2/7 – Vezmou Vás do armády, nebo se přihlásíte do cechu a stanete se učněm. Po několika měsících tvrdé dřiny se začínáte vypracovávat, ukazujete se jako nadějný žák. Zvládáte pokročilé techniky a učíte se, možná si sem tam troufnete na nějakou tu fintu. Zkrátka začínáte drobně vynikat. Uzvednete víc, uběhnete trasu rychleji než většina ostatních, zvládáte věci lépe než ostatní. Stále je však mnoho věcí, které Vás nepřestávají překvapovat a mohou Vás nepěkně zaskočit. Budete mít slovo mezi svými, ale pořád zde bude dost lidí, které budou lepší než Vy. Máte se ještě, co učit. Úroveň cechovních učňů a armádních branců po výcviku. Úroveň běžných lidí, rolníků, řemeslníků, kteří se specializují výhradně na jednu činnost.

 

3/7 – Už je to nějaký ten rok, co danou činnost aktivně děláte. Váš postřeh se zlepšil, všímáte si mnohem více věcí, kterých jste si kdysi ani nevšimli. Zvládáte pokročilé techniky, máte zkušenosti a v rukávu pár es. Ať už pracujete, nebo děláte jinou činnost, je všem jasné, že ve svém oboru umíte chodit a víte pro co šáhnout. Jste nadprůměrní a ve svém oboru ostřílení. Pořád se, ale najde dost technik, které se můžete naučit, a které nezvládáte. Sem tam Vám ještě ujedete ruka, moc odkryjete bok, ale nestává se to často. Začínáte si uvědomovat vlastní chyby a můžete se tak sebezdokonalovat. Jste to právě vy, po kom se budou ve městě shánět. Můžete si založit vlastní obchod a pracovat. Úroveň běžných kvalitních řemeslníků, či vycvičených bojovníků. Vaše jméno a slovo začíná mít váhu. Na tuto úroveň se dostane většina městských řemeslníků ve svém středním věku a dále nepostupuje. Na této úrovni se rovněž bude vyskytovat většina postav!

 

4/7 – Na této úrovni už je prakticky nemožné, aby Vaše postava dělala začátečnické chyby. Patří ke špici ve svém oboru a je všeobecně známá. Jste opora velmistra cechu, máte pod sebou několik učňů a jako bojovník si můžete dovolit vlastního panoše. Jste ostřílení a zkušení, znáte mnoho věcí, máte mnoho možností, které můžete užít ve svůj prospěch. Taktéž máte přehled, orientujete a nehledáte tu nejjednodušší cestu. Bojovníci, jezdci a řemeslníci jsou již v této době vyhlášení po celém městě a jeho okolí. Jste to Vy, které si zvolí vládce města za osobního zlatníka, či snad vazala a gardistu. Vaše sláva pomalu prosakuje i za hranice města. Můžete se bez ostychu utkat na turnaji a vyjít z něj vítězně, nebo si jako obchodník směle říct o vysokou cenu za své dílo. Nacházíte se na špici, lepší než vy je opravdu jen hrstka osob. Dostat se až sem je opravdu těžké, stojí to hodně času a hodně úsilí, který ovšem není dán každému. Chce to totiž krom píle i dost talentu.

 

5/7 – Být na této úrovni znamená být opravdovým mistrem. Osobou, která sama vymýšlí nové techniky a způsoby, jak si ulehčit práci, či naopak vymyslet něco naprosto jedinečného. Jste nejlepší z nejlepších a měřit se s Vámi může snad jen tolik osob, kolik máte prstů na obou rukách. To, co Vám projde pod rukama, se stává artefakty. Z obyčejného meče dokážete vykouzlit zbraň hodnou králů, obyčejné řemeslo povznášíte na vyšší úroveň. Bojovníci se svou zbraní téměř splývají a jejich umění se zdá nemožné. Jsou to osobní šermíři, dračí jezdci a vůbec osoby, které se těší všeobecně velké úctě a respektu, leč oplývají i velikou mocí. Nezřídka jsou tyto osoby vůdci frakcí, cechů, či celých měst. Dostat se, až na tuto úroveň se nemusí poštěstit ani těm nejnadanějším. Chce to obrovské množství píle, tvrdé práce, času a sebeobětování. Vždyť jen zlomek technik jste se museli učit roky studia a zkušenosti se Vám doslova vryly do kůže. Vaše jméno se stává symbolem, který je znám po celé zemi. Na této úrovni se běžně nalézají ti nejlepší jezdci. Být lepší se zdá být nemožné.

 

6/7 – Stát se nejlepším z nejlepších, to je sen snad každého. Převést to ve skutečnost je, ale asi tak stejně pravděpodobné, že projdete celou poušť Hadarak s jedním měchem vody a přežijete. Většinou se jedná o postavy v notně pokročilém věku, které za svůj dlouhý život přičichly k mnoha druhům umění a dokázaly je přetavit v absolutně mistrovské dílo. Jsou to živoucí legendy, jejichž odkaz se stává denním motem mnoha lidí. Jejich činy se stávají námětem k bardským písním a legendám. Být nejlepším z nejlepších. Již není nikdo, kdo by se Vám mohl v daném oboru měřit. Dominujete na svém poli, jste slavný a Vaše slovo má skoro stejnou váhu jako slovo krále. Vyjíždíte na svém oři do bitvy a masakrujete nepřátele, přičemž si zvládáte sepisovat vlastní oslavnou báseň. Dostat se na tuto úroveň je extrémně těžké, vyžadujete to nepředstavitelné množství času a úsilí. Může být jistou formou odměny za velmi velké zásluhy.

 

7/7 – Rozbili jste pravidla, překonali jste hranice, stali jste se bohem. Na této úrovni je Vaše schopnost jen stěží pochopitelná, o to více se zdá, že již není přirozená, ba co víc, bylo k ní dopomoženo nadpozemským způsobem. Slovo je zákon, čin je živou legendou. Král Galbatorix na svém draku srovnává celou Surdu se zemí a stíhá u toho audienci u trpasličího krále.

 

Magie

 

Magicky zdatné postavy mají navíc krom 3 dovedností a řemesla jednu navíc. Do dovedností si napíší obor magie, který studují, přičemž jej postupně rozepisují. Je důležité, aby mágové v této chvíli dávali pozor, protože hodnocení dovedností se trochu liší.

 

Začínající mág si vybere pouze jeden obor ze základního mixu Starověký jazyk, Černá magie, Přírodní magie, Runová magie.

 

Každý z těchto hlavních magických oborů má svoje specifika, ze kterých se dělí (viz Magie II.) a právě tyto obory se budou popisovat. Níže máte příklad.

 

Runová magie – Učeň

Materiální magie – 2/7

Energetická ochranná magie – 1/7

Energetická útočná magie – 1/7

Body znamenají, že magický učeň je v materiální magii nadprůměrný, zatímco v obou dalších magických oborech průměrný.

 

Postup na jednotlivé stupně magie

Novic

Postava začínající s tréninkem, dovednosti učně, ohodnocení max. 2.

Učeň

Postava zkušená, dovednosti novice plus učně, ohodnocení max. 3.

Mistr

Postava pokročilá, dovednosti novice, učně a mistra, ohodnocení max. 4.

Velmistr

Postava mistrovská, všechny dovednosti, volné ohodnocení závislé na historii.

 

 

 

 

 

 

Jednotlivé stupně magie se od sebe liší (viz Magie I.) a nejsou jednotné s normálními dovednostmi. Pro to, aby člověk mohl postoupit na další úroveň př. z novice na učně, musí dosáhnout, alespoň v jednom z oboru statut nadprůměrný. Tak se může stát po tréninku, který bude časově i energeticky náročný a bude odehraný. Důležité je, aby postava měla svého učitele, který v případě postupu na další úroveň zkontaktuje redaktora a ten žádost vyřídí v závislosti na skutečnosti.

 

Pamatujte, že je potřeba kvalita hry a né každý může dosáhnout, tam kam se mu chce, pokud jeho nebude odpovídat požadavkům. Pořád platí, že čísla jsou jen orientační.

 

Později s tím, jak je jeho postava stává více a více zdatnou si může přičíst i další magický obor, který se, ale s nejvyšší pravděpodobností nebude dovednostně rovnat předchozímu.

 

 

Jak vlastně hodnotit?

 

Určitě se Vám stane, že si nebudete svou postavou jistí. Tak zaprvé, úroveň schopností se musí odvíjet od Vaší historie. Chudé děvče ze statku stěží přičichne k boji s mečem, když celý život prožilo na poli. Není žádná ostuda pohybovat se s úrovní níže, abyste ponechali postavě místo na realizaci a případný postup.

Abyste neřekli, že jsme Vás v tom nechali jen tak, níže najdete několik tipů, jak na to a samozřejmě i pravidla, týkající se bodování.

Tipy a triky v bodování

  1. Méně je někdy více. Nebojte se své postavě ubrat, obyčejní lidé mají většinu dovedností okolo 2 a 1. Pouze opravdu výjimečné postavy se dostanou výše. Nebojte se být „obyčejní“, protože vždycky máte ve hře možnost vyrůst.
  2. Pamatujte, že i ve skutečném světě oplýváte mnoha schopnostmi, skutečně dobří jste pouze v jedné, výjimečně ve více. Myslete na to.
  3. Čím lepší historii a celkově profil postavy uděláte, tím snazší pro Vás bude obhájení vysoce obodovaných schopností, adminé nejsou povinni Vám vše uznat.
  4. Pamatujte, že tato čísla jsou pouze orientační! Pokud budete psát hlouposti, nepomůže Vám ani vysoká schopnost, například v boji.
  5. Čím lépe budete psát a čím více se budete zapojovat do všeobecného dění, tím větší máte šanci, že Vám bude povoleno navýšení dovedností. Chce to, ale čas. Pamatujte, že pokud budete porušovat pravidla, nebo Vaše příspěvky nebudou dostatečně kvalitní, nemusí Vám být Váš nárok uznán.
  6. A nejdůležitější. Je to všechno pouze jenom hra. Není důležité, kolik máte bodů, ty stejně nic neznamenají. Hrejte tak, ať jste spokojení a hra za postavu je zajímavá a originální.

 

Hodnocení u nově založených postav

 

Při registraci máte právo na celkem 3 dovednosti a 1 řemeslo. Mimoto, je dobré slovně popsat fyzickou kondici postavy, jako je síla, výdrž, schopnost rychle běhat a podobně. Tyto vlastnosti postavy nazýváme atributy a slouží k upřesnění fyzické kondice postavy. Nezapomínejte, že vše si musíte obhájit v historii!

 

Dovednosti: Jsou to schopnosti postavy, jako je například boj, jízda na koni, vaření, ošetřování, lukostřelba, rybolov… Tyto schopnosti dopomáhají Vaší postavě k životu a měly by se odvíjet od prostředí, ve kterém vyrůstala. Jedna z dovedností by měla být majoritní a měla by postavu charakterizovat, u této dovednosti je umožněno vyšší hodnocení.

Př. Nošení zbroje: 2/7, Jízda na koni: 1/7, Boj s jednoruční zbraní: 3/7

 

Řemeslo: Je to pro všechny povinná položka. Všechny rasy bez výjimky musí mít řemeslo, aby mohly žít a mít tak lidově, co do huby. Kdo nepracoval, byl vyvrhel ze společnosti a stráže s ním většinou rychle zatočily. Každý musí mít svůj způsob obživy. A i kdyby Vaše řemeslo nebylo tak úplně na světle (pašíř, zloděj, pančíř, padělatel, lichvář), uveďte jej stejnak. Jedinou výjimkou je šlechta.

Seznam řemesel

Nevíte co, chcete být? Věřte mi, středověk nebyl plný kovářů a lovců. Řemesla byla mnohem rozmanitější než dnes a lišila se dokonce kraj od kraje. A věřte mi, zapojte svou představivost a vyhrajte si. Stojí to za to. Ve hře nemusíte být jen dobrodruh, život obyčejného měšťana může být taktéž velmi zajímavý.

 

Advokát, Cechmistr, Sládek, Palíř, Košíkář, Plátnéř, Kovář, Mečíř, Zvonař, Vinopalič, Palič, Sládek, Sedlák, Rolník, Čeledín, Podkoní, Tesař, Kamenolamač, Uhlíř, Apatykář, Cínař, Cihlář, Hlinomaz, Bard, Lodník, Skladník, Výběrčí, Rychtář, Zlatník a spousta, opravdu obrovská spousta dalších.

 

Pokud byste si přeci jen nevybrali, nabízíme Vám tento web, kde je přehledně zapsáno neskutečné množství středověkých řemesel. Přeci jen, nebuďme všichni stejní. Originalita může do hry vnést jen a pouze zábavu.

 

Zvyšování úrovně dovedností

 

Jistě víte, že dovednosti, jako takové nebudou po celý život stálé. Vaše postavy budou procházet určitým procesem/vývojem a jako takové se budou měnit. A stejně tak se zkušenostmi, které za svůj život nabydou, přijde i jistý pokrok.

 

Po Vaší registraci začnete hrát. V závislosti na kvalitě Vašeho hraní, četnosti a aktivitě si budou redaktoři všímat, jak se Vaše postava chová a pokud vyhodnotí, že máte vlastnosti vhodné pro zvýšení, bude Vám zvýšení povoleno. Zvýšit si úroveň dovednosti můžete vždy při editaci postavy, o kterou požádáte redaktory, nebo adminy. Každá změna musí být, zvýrazněna a bude Vám připsána.

 

Dejte si však pozor. Zvyšování úrovně je velmi náročné na čas, Vaše postav vůbec nemusí do určitých stupňů dojít. Navíc, za drobné prohřešky Vám mohou být dovednosti strženy, jakožto forma trestu. Pokud se pokusíte svoje dovednosti falšovat, věřte, že tresty budou velmi tvrdé. Resetování vašich dovedností je tou lepší formou.

 


- Autor webu: Správce říše - Autor skinu: Morcelwen Poicë