TOPlist

Napsal: Islanzadí de Eamë | Kategorie: Reálie
Dne: 02.09.2017 13:36:41 FB



 

HIERARCHIE VÍL A GAARTHERA

 

Autor: Arwina Greensleeves, Rhunön

 

Vílí národ je jeden z nejstarších – možná nejstarší – v celé Alagaesii a už od pradávna vytvářel království s jednotným právem a hierarchií. Na špici stojí – a vždy stála – královna, vždy královna, nikdy ne král, níže je jakási vílí šlechta, tvořená nejstaršími rody a duchovenstvem, a pak zbytek víl. V minulosti vládla pouze královna a její moc nebyla nikým omezována, nyní je to trochu jinak.

Celá Antharra je rozdělena na 4 části, sever, jih, východ a západ. Každé světové straně vládne jiný vílí rod. Východ, který je v moci rodu Veernieng, je pak ostatním nadřazen. Vládkyně všech čtyř částí Antharry mají titul královna.

Víly většinou netouží po majetku, ale po uznání, a tak nejsou královny příliš bohaté. Vlastní většinou svůj „palác“ – stromový dům o několika patrech, kde se nechávají obsluhovat několika služkami, nějaké ty šaty a potom už nic. Něco jako peníze u víl neexistuje, funguje spíše výměnný obchod.

 

KRÁLOVNA (Renna)

Západní královna (Vastrenna)

Severní královna (Norterenna)

Jižní královna (Jovarenna)

Představené a představení klášterů (Gaarterii)

Matky (Materes)

Rody, rodiny, ostatní víly

 

Královna - renna

Jde o nejvyšší titul víl. Královna vládne neomezeně, vydává zákony platné pro celou Antharru, její rozhodnutí jsou závazné pro všechny víly. Královnou se může stát pouze žena z rodu Veernieng, je jedno, zda do rodu patří pokrevně nebo se do něj přivdala. Svou dědičku si před smrtí určuje královna samotná, neurčí-li ji, zvolí ji Severní, Jižní a Západní královna. V případě, že rod Veernieng vymře, na jeho místo nastoupí rod Vaasa.

 

Jižní královna – jovarenna

Jovarenna je po královně druhý nejvyšší titul. Vládne jižní (nejstarší a největší) části Antharry a v případě, že královna nebude mít žádného následovníka, jedno z jejích dětí nastoupí na královnino místo. Jižní královna je titul vyhrazený pro rod Vaasa.

 

Zapadní královna – vastrenna

Vládne západní části Antharry. Západní královna je nejvyšší soudkyní víl. Pochází z rodu Tulweni, jehož členové jsou proslulí svou velikou moudrostí. Rozhodne-li nějaký spor jinak než královna, královna se musí podřídit jejímu rozhodnutí.

 

Severní královna – norterenna

O titul Severní královny se vždy vedly boje; norterenna má totiž jedno speciální právo, může vetovat královniny zákony. Současnou Severní královna pochází z rodu Halvnen, a byla na své místo dosazena současnou Jižní královnou, což značně omezuje moc rodu Veernieng a naopak posiluje rod Vaasa.

 

Představení klášterů – gaarterii

Víra je pro víly velmi důležitou složkou každodenního života a stát se představenou/představeným jednoho z pěti největších klášterů v Antharře znamená dosáhnout velikého úspěchu. Jednotlivým gaarteriim je prokazována veliká úcta a jejich největší starostí je každoroční sněm, na kterém bývají uváděni noví bohové, a „ničeni“ staří, nevyhovující. Gaarterii taky rozhodují o tom, kdo bude proklet, kdo naopak vyznamenán „speciálním požehnáním bohů.“ Stát se gaarteriim může i víl; gaarterii je tudíž jediná významná funkce, které může dosáhnout i muž.

 

Matky – materes

Matka stojí v čele každého rodu víl. Matere je nejstarší víla v rodu, je považována za nejmoudřejší a mladší víly a vílové za ní často chodí pro radu. Když se chce mladá víla/víl z daného rodu oženit nebo vdát, musí požádat o svolení matere. Materes jsou ve svých rodech v podstatě neomezenými vládkyněmi; jejich moc nemůže úplně potlačit ani královna, protože slovo matere rodu je v daném rodě

 

Rodiny a rody

Víly většinou tráví v rodině čas od narození až do smrti. Je velmi neobvyklé, že by víla utíkala z domova, nebo se ke svým rodičům neznala. Víly sice mohou žít na jiných místech, než jejich rodiče, ale snaží se je často navštěvovat. Úcta k rodičům a starším hraje u víl velkou roli.

 

 

 

GAARTERA

 

Víly, nejstarší z inteligentních ras Alagaesie. První z přírodních ras vyznávají komplexní a složité náboženství s množstvím bohů a bohyň. Tato božstva však nejsou ničím jiným než personifikacemi jejich nejvyššího božstva - Matky Přírody.

Umožňují vílám lépe chápat jemné nuance přírody a věnovat svou pozornost té či oné její složce. Příroda je velká a složitá, za tu dobu co s ní víly žijí si vytvořily pojmenování pro každou její část. Kromě velkého množství menších bohů a bohyň uctívají víly 13 hlavních bohů a bohyň: 

 

Suria - bohyně vzduchu a nebes

Averil - bohyně země a ochránkyně zvěře

Niriel - bohyně vody a bouří

Morius - bůh ohně

Aalean - bohyně lásky a čistoty

Arzul - bůh války a statečnosti

Keturah - bohyně smrti a ochránkyně zemřelých

Zion - bůh života a znovuzrození

Yona - bohyně dne a slunce

Naaro - bůh noci a měsíce

Joriin - bůh magie a pasák hvězd

Mae - bohyně snů a spánku

Titania - bohyně moudrosti a poznání

 

Legenda:

Bohové živlů

Bohové ochránci

Bohové cyklu

Bohové nespecifikovatelní

 

 

Bohové

 

Suria - Bohyně vzduchu a nebes. Vždy veselá paní vzduchu, v rozevlátém rouchu barvy nebeské modři. Smějící se nad štěstím z volnosti. Symbolizuje volnost, kterou nám Příroda dává. Vyjadřuje radost jakou lze zažít pouze ve volné přírodě.

 

Averil - Bohyně země a zvěře. Nejbližší aspekt Matky Přírody. Mateřská postava, vyzrálé ženy jejíž obličej přímo září láskou. Ne však láskou milenců, ale mateřskou láskou. Nejsilnějším citem, který prostupuje celou Přírodou. Jejím poselstvím je ona láska, kterou bezezbytku rozdává všem okolo.

 

Niriel - Bohyně vody a bouří. Drobná víla v lehkém splývavém šatu s bledou pokožkou. Ukazuje více než jiní dvojakost Přírody. Klidnou, chladivou a pečující sílu, ovšem i dravost proudu, sílu povodní. Příroda stejně jako voda může léta téci v klidu než přijde ničivá vlna, která zatopí vše okolo sebe.

 

Morius - Bůh ohně. Temná postava s plamennýma očima. Neoděn stojí ve své nezkrotné síle uprostřed ohnivého pekla, čekající až bude vypuštěn ve svém hněvu na svět. Představuje nezkrotnou sílu přírody, její zuřivost nespoutanou ve zlobě a touze zbavit se všeho. Bojovat dokud nepadnete vysílením. To je poselství Moria.

 

Aalean - Bohyně lásky a čistoty. Bývá zpodobňována jako vysoká štíhlá víla ve splývavém průsvitném šatu. Aalean je patronkou čisté pravé lásky. Chrání čistotu, kterou představuje nezištná láska. Je symbolem nevinnosti. Reprezentuje nezkalenou krásu Přírody.

 

Arzul - Bůh války a statečnosti. Podobou statný víl s mohutnými křídly a sveřepým pohledem v ocelových očích. Oděný do rudé róby třímá zkrvavený meč vznášející se nad hlavami nepřátel. Ukazuje dravost a nadřazenost Přírody.

 

Keturah - Bohyně smrti a ochránkyně zemřelých. S otevřenou náručí přijímá všechny ty, kteří hledají mír a klid posmrtného života. Ukazuje nám, že Příroda je stejně neústupná jak rozzuřený Kull, byť poněkud trpělivější. Čeká na každého a nikdo jí neunikne.

 

Zion - Bůh života a znovuzrození. Plavé vlasy, snědá pokožka a sympatický úsměv víla ve světlém vzdušném šatu skrývají veškerou tvořivost i proměnlivost přírody. Ukazuje nám že nic není stálé a neměnné. Posílá duše zpět do života a ukrajuje z toho našeho.

 

Yona - Bohyně dne a slunce. Překrásná víla jejíž spalující krása doslova sežehne každého kdož se k ní přiblíží. Ti kteří však dokáží odolat jsou však obdařeni hřejivým a životodárným světlem a teplem.

 

Naaro - Bohyně noci a měsíce. Drobná dívka v tmavém šatu na němž se skvěje celá obloha. Pastýřka hvězd přináší odpočinek a chladivý dotek noci po parném dni. Koho však ovane její ledový dech nachází v nočním chladu jen smrt.

 

Joriin - Bůh magie a poznání. Zamyšlená tvář, splývavé roucho i obrovitá křídla mu dodávají vzhled moudrého a váženého víla. Ztělesňuje tajemství a záhady Přírody které nemají být rozluštěny.

 

Mae - Bohyně snů a spánku. Patronka věštců a jasnovidců má ve tváři věčně zasněný výraz. Obličej havraními vlasy rámovaný dává vyniknout bledé pleti. Temně zelené roucho splývá se stíny lesa a odhaluje tak jen její tvář. Přináší nám klíč k moci Přírody i prorockou sílu snů.

 

Titania - Bohyně spravedlnosti a moudrosti. Přísná tvář bez jediného náznaku pochyb ukazuje klid s jakým rozebírá jakýkoliv problém. Ve svých rukou třímá váhy na nichž porovnává osud i přání, aby se dosáhlo harmonie.

 

 

Zvolání a modlitby

 

Jako každý národ který má náboženství i víly se modlí ke svým bohům. existuje nespočet modliteb pro všechny příležitosti. Většinou se jedná o krátké věty jako:

 

Mae, dej mi klidný spánek.

Naaril požehnej nám.

Arzule ochraňuj nás

 

Muži se modlí k Arzulovi za sílu:

 

Arzule, mocný vládce meče,

dej mi sílu draka,

dej mi rychlost hada,

požehnej mé ostří

a veď mou ruku k vítězství!

 

 

Chrámy a kněží

 

Víly nemají mnoho chrámů. V jejich království se nachází jen několik chrámů. Ty mají podobu komplexů několika menších svatyň, které obsahují ikony bohů a bohyň. Tyto komplexy svatyň mají nádherné zahrady, kde kněží i věřící mohou odpočívat a modlit se. V zadní části jsou světské budovy, jako jsou jídelny, cely a další zázemí.

Stejně jako ostatní vyspělá náboženství i víly mají své kněží a kněžky - Garterii. Jedná se o víly, které se rozhodly zasvětit svůj život a hlavně konání ideálům jednotlivých bohů či bohyň. Těchto víl není mnoho a ukazují se jen zřídka. Jejich práce spočívá v rozjímání nad konáním svým i druhých. Zároveň se věnují výkladu znamení, pro státní správu.

Mezi povinnosti kněží patří mimo jiné i vedení jakýchsi statistik o vílách v království. Ulehčují tak státním orgánům a posilují svoji pozici. Na základě těchto informací také připravují přednesy k různým svátkům a podobným akcím. Dále také, jako tradičně, jednou za rok, a to 1. Sněžence vyhlašují ve jménu všech hlavních bohů kteří z množství nepřeberných bůžků ukončili své posláni zde v Alagaesii. Tito jsou posléze nahrazeni jinými.

Neobvyklost této instituce spočívá v jejím rovnoprávném zacházení s pohlavími. Ačkoliv víl nemůže dosáhnout příliš vysokých pozic ve státní správ, která spadá pod světský úřad vladařky, v církvi může dosáhnout i na místo představeného jednoho z pěti hlavních chrámů víl.

 

Chrámy

 

Velký chrám vědění - Samotné centrum Antharry. Tento komplex se sestává z několika protáhlých budov jejichž dobře osvětlená a tichá zákoutí slouží k meditacím a četbě knih či spisů uložených v obsáhlých sklepeních naplněných svitky s mapami, vědeckými poznatky i básněmi nebo romány. Chrám všech božstev, neboť vědění si nevybírá.

 

Chrám vah – Tento chrám je nejblíže královskému paláci. Jeho rozlehlá síň je od pradávna využívána vládci jako dobré místo pro vynášení rozsudků i jednání s cizími delegáty. Tento chrám sloužící bohyni Titanii spolu s Mae  a Joriinem kteří jako svědkové i rádci pomáhají vyrovnat ručičky vah.

 

Chrám černé a bílé - Chrám na samém okraji Antharry ponořený do stínů vysokých, prastarých stromů. Tento striktně klášterní chrám zavazuje své kněží a kněžky přísnými pravidly. Každý z nich je skvělým bojovníkem, ale nikdy nesmí zahubit myslící bytost. Každý jeden z nich umí psát, ale nesmí nikdy zapsat ani písmeno. Spí ve dne a v noci bdí, aby nad plamenem svíčky pronášeli své tiché modlitby. Chrám zasvěcený Keturah, Zionovi, Yoně a Naaroovi.

 

Chrám ctností - Severozápadní Anthahrrský chrám. Krásné budovy kde se kněží oddávají meditacemi nad morálními otázkami a problémy společnosti. Kněží a kněžky Aalean a Arzula zde budují pravidla která mají za cíl naučit společnost dobrým mravům podle vůle Přírody.

 

Chrám kruhu - Budovy které skoro splývají s lesem stojí mimo hlavní obydlenou zónu Antharry. Dokonalá harmonie přírody a umělých staveb zasazených do překrásného prostředí zahrady plné drobných cestiček. Stoupenci tohoto chrámu jsou jakýmisi delegáty samotné Přírody. Jsou to oni kdo zajišťuje obřady pro dobrou sklizeň, pěkné počasí na svátky, etc. Především jsou to však mistři magie. Dokázali skvěle zkrotit každý jeden živel, kromě ohně. Tato záhada stále uniká jejich dovednostem.

 
Zpět na Reálie víl.
 


- Autor webu: Správce říše - Autor skinu: Morcelwen Poicë